Det rullar upp en pensionsskandal i Region Västerbotten. Småspararguiden kan avslöja hur förvaltningen av regionens 5,5 miljarder kronor har gjorts utan rimliga kontrollfunktioner samtidigt som vänskapsband mellan en tjänsteman, en extern fondrådgivare och minst ett fondbolag bäddat för intressekonflikter.
Det här är en sampublicering mellan tidningen Affärsvärlden och Småspararguiden.
Den 16 november 2023 lämnade Region Västerbotten in en polisanmälan rörande trolöshet mot huvudman och mutbrott inom sin pensionsförvaltning. Ärendet ska ha föregåtts av ett visselblåsarärende. Enligt SVT bedömde regionen att miljonbelopp har förlorats. En vecka senare meddelade också Ekobrottsmyndigheten att man inlett en förundersökning.
Tjänstemannen som var ansvarig för förvaltningen har fått sparken med ett avgångsvederlag på tolv halvtidsmånadslöner på totalt 490 000 kronor. Motiveringen är att en ”stark misstanke finns om att medarbetaren vid hanteringen av regionens finanser agerat för att uppnå egen vinning”.
Polisanmälan, förundersökningen och många av regionens handlingar omgärdas av sekretess. För att ta reda på vad som hänt behöver vi ta det från början.
Regionen förvaltar delar av pensionerna själv
Anställda i kommuner och regioner har kollektivavtalad tjänstepension. För de med högre lön är den delvis förmånsbestämd, vilket innebär att arbetsgivaren har lovat sina anställda en del av lönen i pension i framtiden. Hälften av kommunerna köper en försäkring av KPA för åtagandet, medan övriga kommuner och regioner ägnar sig åt att förvalta ett mer eller mindre stort kapital som skall räcka till att betala pensionerna i framtiden. I Region Västerbottens fall handlar det om 5,5 mdr kronor.
Fram till våren 2022 låg uppdraget att förvalta regionens pengar hos Söderberg & Partners. Deras ”riskkontrollmodell”, i princip att sälja aktiefonder när börsen gått dåligt, användes hos regionen vilket ledde till en särskild granskning utförd av konsultfirman EY som sammanfattade att:
”…pensionsmedelsförvaltningen inte fullt ut bedrivits på ett ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredsställande sätt.”
Tjänstemannen anlitades för att städa upp
Efter kritiken mot pensionsförvaltningen valde regionen att anställa en person som skulle ta över förvaltningen och sköta den internt, en modell som skulle bli unik bland landets 21 regioner. Den disputerade nationalekonomen ”tjänstemannen” rekryterades då från sin treåriga tjänst på Pensionsmyndigheten där han haft rollen som enhetschef för fondgranskning på fondtorgsavdelningen.
Han började sin heltidstjänst på ekonomistaben i Region Västerbotten hösten 2021.
När förvaltningen av pensionsportföljen skulle läggas om behövde regionen skaffa en ny depåtjänst, det vill säga en bank där investeringarna kan förvaras. Under slutet av 2021 gjordes därför en upphandling mot fem banker. Swedbank var billigast och stack ut i upphandlingsunderlaget eftersom deras depåtjänst presenterades tillsammans med det fristående analysverktyget Fondly för rapportering och riskhantering samt ”oberoende rådgivning kring fonder”.
Fondly AB grundades 2020 och hade till och med år 2021 inga intäkter. Uppdraget för regionen förefaller vara det stora genombrottet med ett avtalsvärde på en miljon kronor per år.
Beslut fattas om ny finanspolicy
Till regionstyrelsens möte våren 2022 argumenterade tjänstemannen för en ny finanspolicy och motiverade det bland annat med att:
”Vi kan konstatera i efterhand att denna modell (Söderberg & Partners, reds. anm.) gett upphov till ett bortfall på 18 % (runt 1 miljard) sedan implementering i juni 2017, jämfört med om regionen legat passivt i tillgångsslagens strategiska vikter (70 % aktier 30 % räntor).”
Under regionstyrelsens sammanträde antogs också den nya finanspolicyn. Det innebar i korthet att tjänstemannen tog över mandatet att välja vad som skulle investeras i, att andelen aktier i normalläget sänktes från 70% till 60% samt att andelen alternativa investeringar ökade från 0% till 20%, men max 30%. Inför regionstyrelsen månatliga möten skulle en kort skriftlig rapport redogöra för ändringar i portföljen och hur utvecklingen varit.
Ett annat sätt att se saken på är att regionen fått en tjänsteman med eget mandat att styra hur 5,5 mdr kr av offentliga medel ska investeras. Upp till 30% av pensionskapitalet, det vill säga 1,6 mdr kr vid tillfället, har kunnat investeras i det som kallas alternativa investeringar och som ofta kräver hög finansiell kompetens för att överblicka.
Anmärkningsvärda fondinvesteringar
Varje månad rapporterade tjänstemannen portföljens utveckling till regionstyrelsen, vilket ger en inblick i tjänstemannens investeringsbeslut. Fondportföljen som Söderberg & Partners förvaltat avvecklades och tjänstemannens initiala portfölj fasades in under maj–juni 2022. Det första som hände var följande fondinvesteringar.
- 200 Mkr i Sverigefonden Kavaljer Quality Focus, årlig avgift 1,08%
- 545 Mkr i globalfonden Kavaljer Investmentbolagsfond, årlig avgift 0,55%
Kavaljer är fondbolag som vid tillfället förvaltade cirka 250 Mkr respektive 600 Mkr i sina två fonder som hade ett par år på nacken. I fondvärlden korta perioder och småpotatis. Regionens investeringar nästan fördubblade i ett slag fondernas förvaltade kapital. Att investera stora belopp i små fonder är riskabelt eftersom andra andelsägares in- och utträden kan driva upp transaktionskostnader och andra oönskade fenomen. Någon behöver vara först in i en ny fond, men det är ovanligt att en aktör som en region anförtror så stora belopp till en så liten fondförvaltare.
Fondernas prestation finns det inget att anmärka på. Avgifterna är inte groteska, men högre än vad indexfonder kostar och även dyrare än de rabatterade aktiefonder Söderberg & Partners köpt i den tidigare förvaltningen som snittade på 0,29% i årlig avgift.
Via dessa två fondinvesteringar betalade regionen tre miljoner kronor per år till Kavaljers fonder i avgifter.
Relationen mellan Kavaljer och Fondly
Fondlys nuvarande VD, vi kallar honom ”rådgivaren”, har ett förflutet som fondförvaltare. Han är grundare till PPMdoktorn, en av många så kallade ppm-rådgivare som på den tiden hade som affärsidé att ge råd om fondval i premiepensionen.
Han har under perioden haft flera engagemang i Independent fonder. Koncernens fonder har varit köpstoppade och granskade av både Pensionsmyndigheten och Finansinspektionen för att ha lurat spararna på miljonbelopp genom att runda Pensionsmyndighetens avgiftstak och sällar sig enligt myndigheten till kategorin ”olämpliga aktörer”.
Rådgivaren har förvaltat fonden Independent Investmentbolag som senare överläts till Kavaljer.
”För att säkerställa kontinuitet i förvaltningen erbjöd vi (rådgivaren) att, under en begränsad tid till juni 2021, vara med i en investeringskommitté. Det var det ansvarsfulla valet för att värna om andelsägarnas intressen”, skriver Kavaljers VD Peter Lindvall i ett mejl.
Relationen mellan tjänstemannen och Fondly
Innan tjänstemannen kom till Pensionsmyndigheten jobbade han 2006–2011 också på Independent, först som analytiker och sedan som investeringschef med ansvar för fondernas investeringar.
Rådgivaren förvaltade bolagets fonder under perioden 2009–2018. Att de känner varandra väl bekräftas både av en källa och av en intervju på nätet där de beskrivs ha introducerat varandra för tredje part. Oaktat tjänstemannens och rådgivarens tidigare relation så har varken avtalet med Fondly eller investeringen i Kavaljers fonder föregåtts av en anmälan om jäv till regionen.
”Vi kommenterar inte våra affärsförbindelser eller kunder på grund av sekretesskäl”, svarar Peter Lindvall på frågan om de kände till jävsituationen eller om Kavaljer betalat ersättningar till tjänstemannen, rådgivaren eller något av deras respektive bolag.
Från en person med insyn får vi dock bekräftat att Kavaljer har köpt tjänster av Fondly.
Ett annat fondbolag , som varit i kontakt med regionen, berättar att tjänstemannen föreslagit ett upplägg där fondbolaget skulle ”betala en provision till Fondly för administrativa tjänster som Fondly utför åt regionen”.
Fondlys advokat uppger i ett mejl till Småspararguiden att bolaget inte har fattat beslut om några allokeringar eller avyttringar av fonder eller andra värdepapper, utan regionen har förvaltat sina investeringar helt självständigt.
Upphandlingen av Fondly har inte gjorts med offentlig upphandling. Regionens upphandlare har haft synpunkter på det internt, men säger till Småspararguiden att hon inte fått gehör från sin chef.
Peter Rönnholm, ekonomidirektör i Region Västerbotten, känner inte igen synpunkterna från upphandlaren och konstaterar att vänskapsbanden uppdagats i efterhand.
Tjänstemannen anmälde inte bisyssla
Tre veckor före det att tjänstemannen börjar föreslå investeringar i regionens portfölj startade han ett aktiebolag. Arbetsgivaren har i samband med det godkänt en bisyssla som gäller ”föreläsningar, bokförsäljning och licensintäkter för algoritmer för att analysera fonddata”.
När tjänstemannen stängdes av från sin tjänst motiverades det i överläggningsprotokollet med att:
”Bisysslan även omfattar hantering av annan karaktär som inte är godkänd då det sammanfaller med de arbetsuppgifter han har i regionen gällande konsultverksamhet och att förvalta fast egendom och värdepapper. Medarbetaren har även startat ett nytt företag, som han inte meddelat chef om att han har ytterligare en bisyssla [sic!]. Regionen har även fått information som medför att stark misstanke finns om att medarbetaren vid hantering av regionens finanser agerat för att uppnå egen vinning.”
Tjänstemannens första bolag hade under sitt brutna verksamhetsår april–december 2022 en nettoomsättning på tre miljoner kronor.
Fanns ingen compliance-funktion
När vi frågar Peter Rönnholm om regionens compliance-funktion inte uppmärksammat problemen är svaret att det inte funnits någon sådan funktion. Förvaltningen var under uppbyggnad i och med den nya finanspolicyn och man har förlitat sig på att Fondly skulle vara en del av kontrollen av tjänstemannen. Rönnholm har som ekonomidirektör det formella ansvaret och har godkänt avtalet med Fondly och samtliga köp och försäljningar av värdepapper. Han säger sig dock ha förlitat sig på tjänstemannens expertis.
I oktober 2023 hade tjänstemannen gått ned till en halvtidsanställning hos Region Västerbotten för att parallellt kunna börja en anställning hos grannregionen i Norrbotten. Tanken var att tjänstemannen skulle göra samma jobb för båda regionerna.
SVT kunde rapportera att tjänstemannen i samband med polisanmälan sades upp från den nya tjänsten efter tre veckor. Region Norrbotten menar att de är opåverkade av skandalen eftersom tjänstemannen inte hann börja med arbetet. Överenskommelsen blev visserligen sex månaders avgångsvederlag, totalt 245 000 kronor.
”Polisen har fått direktiv med inledande utredningsåtgärder. Än så länge har inget bolag eller person delgivits misstanke om något brott”, säger Arne Fors, åklagare vid Riksenheten mot korruption.
Småspararguiden har sökt tjänstemannen, rådgivaren och suppleanterna i deras respektive bolag.
Den här verksamheten finns tack vare DITT frivilliga ekonomiska bidrag. Tack för ditt stöd!
Vi står på din sida i finansdjungeln. Vi avslöjar finansaktörer som gynnar sig själva på kundernas bekostnad. Dessutom ger våra artiklar och guider dig och andra begripliga, enkla och vetenskapligt förankrade råd om ekonomi, sparande och pensioner.
Du kan också stötta oss via vår supportersida på Patreon. Om ditt bidrag är minst 50 SEK/månad (+ moms) får du svar på en läsarfråga per halvår!