Finansinspektionen utmanar bankernas sparekonomer – lanserar en egen

Blogg


Gillar du vårt arbete? Stötta oss på Patreon!


Finansinspektionen flyttar fram positionerna inom konsumentskyddsområdet och lanserar en ny tjänst som tillsammans med myndighetens generaldirektör skall vara ansiktet utåt i konsumentfrågor och konkurrera om sittplats i morgonsofforna: konsumentskyddsekonomen. Vi passade på att ställa några frågor.

Den första februari kommunicerade Finansinspektionen att Moa Langemark tillträder rollen som konsumentskyddsekonom. Hon har en bakgrund på Finansdepartementet, Avanza och senast som konsumentrådgivare på Finansinspektionen.

Moa Langemark, Finansinspektionens nya konsumentskyddsekonom. Källa: Finansinspektionens Youtube-kanal

På myndighetens Youtube-kanal presenterar hos sig med orden:

“Det finns många privatekonomiska experter därute som slåss om din och min uppmärksamhet. Men de allra flesta får faktiskt lön av ett företag som tjänar pengar på att få fler kunder. Därför tar vi på Finansinspektionen fram oberoende kunskap och fakta om sparande, lån, försäkringar och betalningar. Vi vill stärka konsumenterna så att de själva kan ta kontroll över sin ekonomi.”

Vi passade på att ställa några frågor till Moa, men fick nöja oss med svar från pressavdelningen.

Hur stort har intresset varit för att söka tjänsten?
Totalt sökte 32 personer tjänsten som konsumentskyddsekonom.

Ni skriver att “Konsumenter möter ett överflöd av ekonomiska tips och råd, ofta med finansbolagen som avsändare.”. Är målet att konkurrera i media med de sparekonomer som ofta figurerar där?
Som konsumentskyddsekonom kommer Moa att kunna erbjuda generella utgångspunkter och tips kring hur man som konsument kan tänka för att hitta produkter som passar den egna ekonomin, och undvika fällor på finansmarknaden.

Det är ett viktigt arbete många aktörer gör, att bidra med kunskap och tips om privatekonomi, så länge den vägledning som ges är för konsumenternas bästa.

Vi är tillsynsmyndighet över finansmarknaden och vi har en överblick över de problem som finns och det som fungerar bra. Vi vill dela med oss av information för att bidra till att fler konsumenter kan hitta produkter och tjänster som passar deras behov.. Det vi delar ska vara oberoende och grundat i FI:s expertkunskaper.

Varför väljer medier oftare att få kommentarer från branschens sparekonomer? Hur skall ni kunna lyfta fram konsumentskyddsekonomen bättre?
Som FI:s konsumentskyddsekonom kommer Moa att kunna erbjuda oberoende information och tips till konsumenter som bygger på FI:s expertkunskaper. Hon kommer att kunna prata utifrån det vi ser på hela finansmarknaden, vilket ger Moa en bredd som vi tror kan vara intressant för såväl medier som konsumenter att ta del av.

Moa kommer att syna i medias när den möjligheten ges, i FI:s egna kanaler och i andra sammanhang där vi bjuds in till att medverka.

Kommer vi i media kontakta Moa direkt i framtiden i stället för att gå via presstjänsten? Lite på liknande sätt som bankernas sparekonomer lyfts fram?
Presstjänsten kommer fortsättningsvis att hantera inkommande förfrågningar från media.

Vilka delar av konsumentskyddsarbetet har ni jobbat med på senare år som ni skulle vilja lyfta fram?
Konsumentskydd har varit ett prioriterat område för FI under flera år. Under de senaste två åren har vi bland annat:

  • löpande utbildningsinsatser inom ramen för vårt arbete för finansiell folkbildning
  • genomfört fördjupade analyser om konsumtionslån, hushållslån och bolån
  • bistått i arbetet med den pågående överskuldsättningsutredningen och utredningen
    om försäljning av fordringar
  • genomfört en fördjupad analys av hur konsumenternas intresse tillvaratas vid flytt av försäkringskapital mellan olika försäkringsföretag
  • under 2023 utfärdat drygt 3 000 enskilda varningar och kvartalsrapporter för att varna konsumenter för investeringsbedrägerier
  • fört en löpande dialog med bankerna om rätten till betalkonto och publicerat en rapport om samma ämne
  • undersökt hur värdepappersbolag tar hänsyn till kundernas intressen i sin investeringsrådgivning genom anknutna ombud. En av undersökningarna avslutades genom att vi beslutade att återkalla tillståndet för det undersökta bolaget (Nord fondkommission, 2021). En annan undersökning avslutades genom att vi beslutade om en varning och en sanktionsavgift för bolaget (SIP fondkommission, 2022).  

Ni skriver att det finns planer på att utveckla myndighetens konsumentskyddsarbete. Vad har ni för planer framöver? Några konkreta exempel?
Vi vill ha en finansiell marknad där företagen erbjuder konsumenter, med olika förutsättningar, tjänster och produkter som passar deras behov och önskemål. Vi vill utveckla tillsynen så att de finansiella företagen vet vad vi förväntar oss av dem, när det gäller konsumentskydd och givetvis få konsumenternas förtroende. I det ingår att vara en naturlig aktör i den offentliga diskussionen om privatekonomiska frågor.

På senare tid har myndigheten tagit kliv för att vara tydligare i råd till konsumenter. Till exempel genom jämförelsetal för fondavgifter här: https://www.fi.se/sv/publicerat/statistik/jamforelsetal-for-fondavgifter/
Har ni tagit ett aktivt beslut att vara mer raka i er kommunikation?
FI:s konsumentskyddsarbete handlar både om hur vi bedriver vår tillsyn av de finansiella företagen och om kommunikation som vänder sig direkt till konsumenter. 

Vi bedriver sedan en lång tid olika insatser inom finansiell folkbildning, både genom att ta fram information och medverka i olika utbildningsaktiviteter.

Jämförelsetalen som visar de vanligaste avgifterna för vissa populära fondkategorier är ett exempel på direkt kommunikation till konsumenter i våra egna kanaler. Fler exempel som berör olika områden på finansmarknaden finns i Konsumentrummet.

Har finansbranschens aktörer i så fall haft några synpunkter på det?
Många svenskar saknar grundläggande kunskaper i privatekonomi. Det pekar på att det behövs mer och tydligare privatekonomisk information för konsumenternas bästa. Vi tror att den uppfattningen delas av alla seriösa aktörer som vill göra det lättare för konsumenter att hitta på finansmarknaden.

Ett välkommet tillskott i morgonsofforna

Det kommer bli ett välkommet tillskott i morgonsofforna att få se mer av konsumentskyddsekonomen och mindre av sparekonomerna som visserligen ofta säger vettiga saker, men som är betalda av bankerna för att stärka varumärke och driva mer affär.

Nyckelordet här är att medier borde arbeta oberoende och även ta in oberoende experter. Vi har tidigare kritiserat medier på just den här punkten.

Det är uppenbart för oss att Finansinspektionen har flyttat fram positionerna inom konsumentskyddsområdet och vågar vara lite tydligare, även om de aldrig kommer kunna vara så frispråkiga som en konsumentaktivist. Tro mig, vid kaffeautomaten är det andra tongångar om finansbolag som inte sköter sig. Moa kommer säkert göra ett bra arbete i sin nya roll inom ramen för myndighetsutövningen.


Den här verksamheten finns tack vare DITT frivilliga ekonomiska bidrag. Tack för ditt stöd!

Vi står på din sida i finansdjungeln. Vi avslöjar finansaktörer som gynnar sig själva på kundernas bekostnad. Dessutom ger våra artiklar och guider dig och andra begripliga, enkla och vetenskapligt förankrade råd om ekonomi, sparande och pensioner.

Du kan också stötta oss via vår supportersida på Patreon. Om ditt bidrag är minst 50 SEK/månad (+ moms) får du svar på en läsarfråga per halvår!

Om författaren

Patrick Siegbahn

Patrick Siegbahn är ansvarig utgivare och grävande skribent för Småspararguiden.se, tidigare expert i SR Plånboken i P1, tidigare riskexpert på Finansinspektionen och risk- och hedgefondanalytiker. Patrick jobbar också som oberoende rådgivare i egen verksamhet. Läs mer om honom här.