Vi brukar tjata om att många som kallar sig rådgivare främst är säljare. Ett mycket tydligt exempel är när företaget med det pretentiösa namnet Akademisk Marknadsanalys ska anställa. Man söker någon som så småningom ska bli finansiell rådgivare. Några krav på finansiell kompetens ställs dock inte. Det du behöver ha erfarenhet av är telefonförsäljning.
Annonsen talar för sig själv
Du kan läsa hela annonsen hos Arbetsförmedlingen eller som pdf här, men här kommer våra favoritstycken:
Har du ett intresse för finansbranschen så är detta din inträdesbiljett då du som utvecklas till rådgivare (Wealth Manager) får en central roll inom ett finansbolag och är delaktig i det mesta som kretsar kring kundkontakt.
Du behöver inte ha någon erfarenhet från liknande arbete inom placeringsrådgivning/ekonomi sedan tidigare. Men försäljningserfarenhet minst 1-2 år är ett krav. Endast serviceinriktade arbetsroller som erfarenhet räknas inte som försäljningserfarenhet.
Som Client Manager kommer du dagligen föra samtal över telefon med nya och återkommande kontakter. Din kommunikativa förmåga med nya människor är av stor vikt i tjänsten.
Så blir du rådgivare
För att bli finansiell rådgivare eller försäkringsförmedlare (som får ge råd om pensionsplaceringar) krävs att du dels klarat vissa kunskapskrav och dels har relevant erfarenhet. Jag har själv tagit tentan som krävs för att bli försäkringsförmedlare. Den krävde absolut ett antal timmars studier och var inte helt trivial, men det är förstås inte jämförbart med vad som krävs för att ta en akademisk examen som ekonom. Jag skulle säga att den på sin höjd motsvarade en fem-veckorskurs på handels – men utan det akademiska djupet.
Erfarenhetskravet täcks ofta av att den blivande rådgivare börjar med att jobba i någon form av administrativ roll. Om hen sköter sig där ett par år får hen sedan möjlighet att göra rådgivningstentan och kan därefter bli rådgivare.
Akademisk Marknadsanalys söker alltså någon som ska börja som “Client Manager” vilket vi gissar är någon slags kombination av säljare och administratör. Tanken verkar vara just att skaffa den erfarenhet som behövs för att så småningom bli rådgivare.
Din personliga bankman är en säljare
Småspararguiden startade som det ideella initiativet Småspararens budord. Det första budordet vi skrev ner var “din personliga bankman är en säljare”.
Den här annonsen var extra tydlig, men vår bild är att de flesta som anställer “rådgivare” på banker, försäkringsbolag, försäkringsförmedlare, etc värderar säljkompetens högre än finansiell kompetens.
Det här beror i sin tur på att de flesta som kallar sig rådgivare inte säljer råd utan finansiella produkter. Finansinspektionen brukar lyfta fram det här problemet i sin årliga konsumentskyddsrapport, men än så länge är det inte löst.
Akademisk Marknadsanalys säljer strukturerade produkter
Vi har vid flera tillfällen kommit i kontakt med kunder som har köpt eller blivit erbjudna strukturerade produkter av Akademisk Marknadsanalys.
Vi kritiserar gärna dyra fonder, men strukturerade produkter brukar vara flera nivåer värre både i hur krångliga de är och hur mycket pengar du betalar till finansbranschen. Försäljningen av strukturerade produkter var det centrala i vår kritik av Kapitalgruppen som Kapitalgruppen senare valde att stämma oss för.
Det kan förstås vara så att att Akademisk Marknadsanalys nyligen slutat sälja strukturerade produkter, men vi konstaterar som sagt att de har gjort det förut och att de listar Garantum och Strivo/Strukturinvest bland sina samarbeten. Det här är bolag som ofta säljer strukturerade produkter och därför figurerar på vår lista över finansbranschens topp fem skitprodukter.
Det är alltså inte enbart vilka de anställer som får oss skeptiska till Akademisk Marknadsanalys.
Vi är inte opartiska här
Eftersom vi gillar transparens vill vi poängtera att vi utöver vårt granskande arbete när vi skrev den här artikeln också sålde oberoende rådgivning. Nu har vi gjort oss av med den verksamheten, men vi som skriver för Småspararguiden jobbar också som oberoende rådgivare i andra företag. Vi menar att oberoende rådgivare och aktörer som Akademisk Marknadsanalys säljer helt olika saker, men det finns de som hävdar att de är konkurrenter.
Den här verksamheten finns tack vare DITT frivilliga ekonomiska bidrag. Tack för ditt stöd!
Vi står på din sida i finansdjungeln. Vi avslöjar finansaktörer som gynnar sig själva på kundernas bekostnad. Dessutom ger våra artiklar och guider dig och andra begripliga, enkla och vetenskapligt förankrade råd om ekonomi, sparande och pensioner.
Du kan också stötta oss via vår supportersida på Patreon. Om ditt bidrag är minst 50 SEK/månad (+ moms) får du svar på en läsarfråga per halvår!