Vi har valt att inte överklaga domen där vi blev fällda för otillbörlig marknadsföring. Vi är ledsna över domen, men det vi brinner för är inte gränsdragningen mellan marknadsföring och yttrandefrihet, utan billigt och bra sparande. Istället för att överklaga jobbar vi intensivt med hur vi kan omstrukturera verksamheten så att både vår granskande verksamhet och rådgivningen kan leva vidare.
Var domen rätt?
Var vårt syfte när vi skrev artikeln “Varning för Kapitalgruppen” att marknadsföra vår egen rådgivning?
- Absolut inte. Att skriva en lång granskande artikel om en tämligen liten aktör är ett väldigt ineffektivt sätt för oss att skaffa rådgivningskunder. Vad vi har kunnat se har vi inte fått en enda extra kund(*) och framförallt är det inte så vi funkar. Vi skrev artikeln på grund av en läsarfråga och vi la så mycket tid på artikeln för att vi brinner för att upplysa våra läsare om det vi tycker är relevant kunskap och information.
Borde det ha lett till en friande dom?
- Vi tycker förstås det, men vi förstår också att det finns poänger för domstolen att inte lägga så stor vikt vid vad som rörde sig i våra huvuden när vi skrev artikeln eftersom det är svårt att bevisa.
Är domen fel utifrån gällande lagstiftning?
- Ingen aning. Det här är inte vårt expertområde. Efter att ha pratat med både våra advokater och andra advokater i bekantskapskretsen är vår slutsats att det här ett svårt juridiskt område där det saknas tydliga prejudikat. Domstolens tolkning är inte självklar och chansen hade funnits att nästa instans fattat ett annat beslut, men samtidigt var det tre juristdomare som var eniga om domen.
Borde lagen se annorlunda ut?
- Var gränsen går mellan marknadsföring och yttrandefrihet är en juridiskt intressant fråga. Utifrån vår position är det förstås frestande och tycka att yttrandefriheten är begränsad för mycket, men hade det istället varit ett bolag som både sålde dyra fonder och skrev negativa artiklar om indexfondsförvaltare hade magkänslan antagligen varit en annan. Summa summarum är vår åsikt att vi som lekmän tycker att det är en intressant fråga var gränsen ska gå, men att vi kan för lite juridik och har tänkt för lite på möjliga konsekvenser för att tycka vare sig bu eller bä.
Varför inte överklaga?
Vi tycker förvisso att den juridiska frågan är intressant, men inte lika intressant som vår ordinarie verksamhet. Ett överklagande skulle i bästa fall ge oss rätt att fortsätta som förut samt en del pengar tillbaka, men det skulle också kostat tid och om vi förlorat igen skulle vi återigen vara nära konkurs. Det är det inte värt.
Du som stöttat oss får inte pengarna tillbaka
En tråkig sak som det här innebär är att alla ni som bidrog till våra advokatkostnader nu inte har någon möjlighet att få tillbaka era pengar. Vi beklagar det och vill återigen tacka så otroligt mycket för ert stöd! Utan er hade vi antagligen inte funnits idag.
Hur ser vår ekonomi ut?
Den är minst sagt ansträngd. Vi ska snart upprätta något som heter kontrollbalansräkning och följa regler som finns kring det. Genom att avstå lön räknar vi dock med att ta oss tillbaka till positivt eget kapital någorlunda snabbt.
Vad händer framåt?
Istället för att överklaga domen lägger vi energin på att se hur vi kan separera vårt skrivande från vårt rådgivningsbolag framöver så att vi kan skriva det vi vill utan att det räknas som otillbörlig marknadsföring. Just nu lutar vi åt att rådgivningen kommer att finnas i ett bolag medan skrivandet kommer att finnas i ett annat bolag (eller möjligtvis en ideell förening), men vi är långt ifrån färdigtänkta där.
Vill vi fortfarande varna för Kapitalgruppen?
Det vågar vi inte svara på eftersom syftet med sådana varningar uppenbarligen kan misstolkas av en domstol. Vi har inte slutat att granska deras verksamhet och ser fram emot att berätta mer. När vi omstrukturerat vår verksamhet hoppas vi kunna återgå till att nyttja vår yttrandefrihet.
Vi är öppna för hjälp och förslag
Vår omstrukturering kan öppna upp för nya samarbeten. Tveka inte att höra av dig om du eller ditt företag har någon idé om samarbete. Endera kring den publicistiska verksamheten eller kring rådgivningsbolaget.
Vi planerar också att återkomma ganska snart med mer information om vad vi tänker och vilka samarbeten vi är öppna för.
Vill du stödja oss ekonomiskt är det förstås också väldigt uppskattat. Alla bidrag välkomnas på vårt swishkonto 123 648 44 48. Du kan också betala med kort till vår crowdfundingkampanj hos GoFundMe.
*) Vi frågar våra kunder i slutet av våra rådgivningsmöten hur de har hittat till oss och ingen har nämnt den här artikeln.
Den här verksamheten finns tack vare DITT frivilliga ekonomiska bidrag. Tack för ditt stöd!
Vi står på din sida i finansdjungeln. Vi avslöjar finansaktörer som gynnar sig själva på kundernas bekostnad. Dessutom ger våra artiklar och guider dig och andra begripliga, enkla och vetenskapligt förankrade råd om ekonomi, sparande och pensioner.
Du kan också stötta oss via vår supportersida på Patreon. Om ditt bidrag är minst 50 SEK/månad (+ moms) får du svar på en läsarfråga per halvår!