I vårt tidigare blogginlägg så gav vi SEB rött ljus. SEB tog sig tid att bemöta kritiken och här kommer vårt svar. Vi tycker inte att det är ett bra argument att försvara ett dåligt råd med att kunden får bestämma själv.
Hej Katarina,
Tack för din kommentar!
Huruvida ni lurar kunderna medvetet eller omedvetet kan inte vi svara på. Vi kan bara säga att ni lurar dem, men det är fullt möjligt att den säljare som Annie träffade på riktigt trodde att SEB Strategi Möjlighet – Lux var ett bra val för hen.
Du har rätt i att det finns olika externa granskare som mäter kvalitet på fonder och Morningstar är den klart dominerande. SEB Strategi Möjlighet – Lux har dock ingen rating på Morningstar och inte något jämförelseindex så det är i princip är omöjligt att jämföra fonden med någonting annat.
Att er officiella policy är att ni tror på aktiv förvaltning är också förståeligt. Precis som att det var förståeligt att tobaksbolagens officiella hållning länge var att rökning inte orsakade cancer. Annars skulle det nämligen vara väldigt svårt att försvara den delen av er fondförvaltning som genererar stora intäkter. Forskning visar dock att aktiv förvaltning oftast inte lönar sig. Vi hittar ingenting som tyder på att SEB Strategi Möjlighet – Lux skulle vara ett undantag, men om ni på SEB verkligen tror det så får du jättegärna försöka övertyga oss! Vad tror du gör den så bra?
Det stämmer förstås att det är kunden som bestämmer i slutändan och tur är väl det. Men är det ett bra försvar för att ge dåliga råd? Tyvärr är finans ett komplext område och om man inte har stor kunskap och tid att läsa på så är det svårt att argumentera emot “rekommendationer” från slipade säljare. Kallar man säljaren för rådgivare så tycker vi att det är oansvarigt sedan skylla dåliga råd på att det är kunden som väljer i slutändan.
Hälsningar,
Andreas
Det här skrev Katarina på SEB till oss:
Det känns tråkigt att läsa att Annies möte med oss inte motsvarat hennes förväntan. Vi vill självklart komma i kontakt med Annie för att reda ut eventuella frågetecken. Hon är varmt välkommen att kontakta oss på socialmedia@seb.se.
Att vi medvetet skulle vilja lura våra kunder stämmer inte, vår utgångspunkt är att skapa ett långsiktigt värde för våra kunder. Vi arbetar hela tiden med att förfina vår rådgivning och vässa vårt sparandeutbud. Vi tror på aktiv förvaltning och att man över tid, med rätt strategi, kan erbjuda ett mervärde för kunden. Vi tillhandahåller alla typer av sparprodukter, från passivt till aktivt förvaltade, från lågt prissatta indexfonder till aktiva spjutspetsprodukter liksom externa fonder.
Vid varje givet tillfälle försöker vi göra det bästa vi kan för kunden. Det finns olika externa granskare och företag som mäter kvalitet i fonderna, t ex Morningstar som betygsätter med stjärnor. Där har vi exempelvis under de senaste åren legat absolut högst när det gäller fonder för pensionssparande. För de kunder som har ett intresse och vara aktiva med sina placeringar så erbjuder vi alla sorters fonder, aktivt förvaltade, indexfonder, med olika avgiftsnivåer från noll. Vi lämnar vår rekommendation men i slutändan är det kunden som får välja.
Vänliga hälsningar,
Katarina SEB
Den här verksamheten finns tack vare DITT frivilliga ekonomiska bidrag. Tack för ditt stöd!
Vi står på din sida i finansdjungeln. Vi avslöjar finansaktörer som gynnar sig själva på kundernas bekostnad. Dessutom ger våra artiklar och guider dig och andra begripliga, enkla och vetenskapligt förankrade råd om ekonomi, sparande och pensioner.
Du kan också stötta oss via vår supportersida på Patreon. Om ditt bidrag är minst 50 SEK/månad (+ moms) får du svar på en läsarfråga per halvår!